onsdag 2 juni 2010

Mer glädje och bidrag till Greenpeace

Idag bad Jimmy om att få med handduk eftersom det var gympa även idag och han ville duscha efteråt(!). Och även idag duschade han. Nu har han 4 klistermärken och nästa vecka ska han med sin fröken få baka chokladbollar som belöning. Han är så glad,och det är jag också.

Fick besök av en ung tjej från Greenpeace igår. Tycker det är bra att sådana organisationer finns även om jag ibland ifrågasätter Greenpeaces agerande.
Nåväl. Hon pratade en lång stund för sin sak och det slutade naturligtvis med att hon ville ha pengar. Och nu har vi ordnat det så enkelt så du betalar genom autogiro varje månad sa hon.Och det gick inte ta lappen och skriva den senare utan det behövdes göras genast. Jaha,trodde hon jag skulle lämna ut mitt kontonummer till en främmande människa med en T-shirt märkt med Greenpeace. Och varje månad..Och vad används pengarna till?
Jag sorterar och "grejar",bryr mig verkligen om miljön och barnens framtid men om jag hade råd skänka en slant till "något" så vill jag veta mer innan.

7 kommentarer:

  1. Hej Suss!

    Så härligt att det ordnar sig med Jimmy och duschandet också. Och att han är glad! Så klart att du också känner dig glad då, så fungerar man ju som mamma.

    När det gäller Greenpeace, så skulle jag gjort som du. Inte lämnat ut mitt kontonummer.

    Idag har jag sommarvärme hos mig. Men jag är lite förkyld så jag gillar bäst att vara inomhus, fast jag har varit iväg en sväng till tonåringens skola på ett möte där.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hej! Det finns en risk att detta svar/kommentar kommer två gånger Det strulade till sig då jag skulle förhandsgranska..
    Jag heter Eva Cederberg och arbetar sedan 10 år på Greenpeace stockholmskontor. Jag startade upp rekryteringsverksamheten i Sverige bl a. Vi är en internationell politiskt oberoende organistion som finns i 40 länder. Vårt arbete finansieras enbart med bidrag från privatpersoner Jag har givetvis förståelse för att det kan kännas lite "svajigt" att lämna ut sina person-och kontouppgifter till en vilt främmande person, även om hon kommer från en organisation som Greenpace. Personnumret i kombination med kontonumret är en säkerhetsfråga och ett krav från Bankgirocentralen som också sköter filhanteringen och att bidragen dras från givarnas konton. Vi lämnar inte ut uppgifterna till tredje part. Under de mer än 10 åren vi haft denna verksamhet har det inte inträffat en enda incindent. Mer än 95 % av våra givare i Norden bidrar via autogrio, dvs över 140 000. Autogirobidrag underlättar vår planering och budgetarbetet. Jag hoppas du känner lite större tilltro efter du har läst detta inlägg. Alla gåvor betyder massor och vill man inte bidra månatligen utan då och då via PG är det precis lika välkommet. Du nämner något om klistermärken. Om du ger mig din adress via mail info.nordic@greenpeace.org så kan jag skicka dig några kartor. Hälsningar Eva

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin!

    Detta med duschningen otroligt stort med tanke på den starka ångest han känt inför att göra det i skolan.

    Jätteförsiktig med att lämna ut kontonummer,man har hört så mycket...

    Jobbigt bli förkyld denna tid på året,bacilluskerna brukar vara svåra bli av med i värmen. Hoppas du blir frisk snabbt iallafall.

    Trevlig Torsdag till dig.

    Kram / Suss

    SvaraRadera
  4. Eva!

    Tack för ditt svar.
    Ifrågasätter varken er organisation eller ert arbete.Tvärtom.
    Det jag tyckte var fel var att jag där i dörren direkt skulle bestämma mig och dessutom lämna ut mitt kontonummer. Jag hade velat få en broschyr med information att läsa i lugn och ro och sedan ev skicka in uppgifterna om autogiro. Uppgifter om ert kontonummer för att kunna skicka pengar när ekonomin tillåter vore också bra.

    Sommarhälsning / Suss

    SvaraRadera
  5. Hej igen Suss! Jag förstår givetvis vad du menar. Inte alla kan eller vill bestämma sig på stående fot. Om du vill kan som sagt skicka lite fina klistermärken till din son och dessutom lägga in info om Greenpeace i kuvertet. No strings attached;). Mailadressen är info.nordic@greenpeace.org./ Hälsningar Eva på Greenpeace

    SvaraRadera