måndag 26 april 2010

Att ha barn

Hämtat barnen och går igenom deras ryggsäckar som förutom sandiga,jordiga fynd (mest pinnar eller stenar som ska användas till olika saker) innehåller ombyteskläder som behöver tvättas - Och så dessa lappar om allt möjligt som ska skrivas upp i almanackan,fyllas i och återlämnas eller så är det något slags möte eller inbjudan till kalas. Själva har kidsen sprungit ut efter att de klagat över att det minsann aldrig finns något hemma att äta tuggat i sig drösvis av digestivekex,litervis med mjölk eller saft och äpplen.

Närmaste göra för mig är att sopa på nederbotten och fläcktorka golven efter de sprungit in med skor för de "ska ju bara"...Hämta en sak,fylla en vattenballong..osv. Min dammsugning under dagen är ett minne blott. Nej,jag är långt,långt ifrån att vara pedant.

Om ett tag börjar springandet ut och in för att fråga när maten är klar för de är skithungriga,igen. När maten är klar är de spårlöst borta och blir arga när jag väl hittar dem för att jag har fräckheten be dem avbryta lekarna för att komma in och äta. När de väl kommer in hetsäter de för kompisar väntar ute. Försökt tajma in kompisarnas mattider men alla äter ju inte samtidigt.

Nästa gång jag är ute är det för att få in dem och de är ännu argare för varför ska de in just då? Det är ju ljust ute,och alla andra kompisar är ju ute och de får aldrig vara ute och jag är orättvis och jättedum.. Och så är de hungriga,igen,och frågar när vi ska äta mat(!).

Efter slagsmål sinsemellan,ibland läxa gjord under protester har vi borstat gaddarna och de är förbi av trötthet så somnar de snabbt i sina sängar efter godnattpussar och kramar för så stora är de inte ännu.

Jag får en liten stund för mig själv. Tvättar,förbereder,plockar undan. Imorgonbitti ny morgon. Nya "strider".

Insér: Det är såhär det är,såhär blev det. Lite trött men ack så lycklig. Finns det krumelurpiller som Pippi Långstrump hade: Kära lilla krumelur må du aldrig bliva stur(a).

2 kommentarer:

  1. Hej Suss!

    Jag ler igenkännande när jag läser.

    Just så var det. Och jag hade inga krumelurpiller till mina små tjejer, så nu är de stora.

    Fast det är faktiskt rätt så mysigt nu också, om jag ska vara ärlig. När jag bara hade sörjt färdigt småbarnsåren, då kändes det bra igen.

    Så fint att du fick lite egentid mitt i alltsammans. Den är inte lätt att hitta när barnen är i den åldern. Man får liksom "stjäla" sig till den. Fast jag slarvade med det. För jag älskade verkligen att vara småbarnsmamma, att pyssla om dem och att göra dem glada med all möjlig mat och massor av små enkla överraskningar i vardagen. Att leka med, rita med dem och allt möjligt.

    Jag har förresten ett litet minne från den tiden i min blogg idag. Om du har lust att läsa och skulle kunna stjäla dig till lite egentid. :)

    Ha det bra, Suss! Idag har jag sommarvärme hos mig. + 18 grader varmt!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Jodu, tre pojkar kan verkligen tömma matförråden på nolltid och dina är ännu inte ens tonåringar...bäva må du för de matkassar som då kommer att få bäras hem:-)

    SvaraRadera