onsdag 17 februari 2010

Mobbning

Att ens barn ska bli mobbade är nog en oro alla föräldrar känner. Så även jag.  Speciellt orolig är jag för Jimmy.

Igår när jag hämtade honom så hade han gymnastik sista lektionen. Han går ju i en liten grupp där de är 3 stycken men de har t ex gymnastik tillsammans med sin ordinarie klass.  Igår var både hans lärare och assistenten sjuka så de fick vara i stora klassen hela dagen.   Som sagt,han hade gympa sist igår och när jag stod utanför och väntade så hörde jag hur någon ropade på honom när han gick ut. Äh,jag struntar i honom sa Jimmy.

På vägen hem fick jag höra hur en kille retat honom,härmat hans tics,lagt krokben för honom. Han hade inte velat vara kvar så han hade gympakläderna på sig hem.

Idag var läraren tillbaka men fick höra att samma kille idag slagit på och knuffat Jimmy under rasterna. Läraren berättade att Jimmy inte är den enda som killen ger sig på och hon skulle prata med honom och läraren i stora klassen.

Tydligen har denne kille blivit allt värre,och elakare mot flera stycken.  Min Jimmy går mestadels i liten klass för att han behöver det.  Men,betér man sig som denne kille...Då tycker jag att även han skulle behöva någon slags hjälp.

8 kommentarer:

  1. Hej Suss

    Barn kan vara oerhört elaka mot varandra..Det är som du säger att även denne kille kan behöva hjälp av något slag. Bra om lärarna är observanta vad som pågår och tar tag i det så det inte hinner gå för långt../får man hoppas på/

    Mobbning är tragiskt och hemskt för de som blir utsatta!

    xxx

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Kojiki. Har ingen förståelse för att läraren inte påtalat för killens föräldrar det som sker- fast det kanske görs? Mobbning skall synliggöras och göras ngt åt så fort man uppmärksammar den. Annars blir det som en lavin ... Hoppas verkligen att din son (även andra som mobbats) inte tar åt sig i "smyg".
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kojiki!

    Hoppas detta får ett stopp.För Jimmys och de andra utsattas skull. Först blev jag jättearg men..Känner inte killen,vet inte hur han mår och har det.

    Barn kan vara otroligt grymma mot varandra,men också tvärtom.

    Kram / Suss

    SvaraRadera
  4. Tigris!

    Förutsätter att detta tagits upp tidigare eftersom killen tydligen hållit på ett tag.

    Avvaktar och checkar med Jimmy och lärarna hur det är.

    Hade ett "litet helsike" få iväg Jimmy till skolan idag.Troligen pga detta.

    Kramar tillbaks / Suss

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det oftast de svaga eller som inte själva mår så bra som är de stora mobbarna.

    Det är jätte viktigt att lärare, skolpersonal och föräldrar och då menar jag inte er som föräldrar utan mobbarnas föräldrar tar sitt ansvar!

    Hoppas det ordnar sig!

    SvaraRadera
  6. Ms Chevelle!

    Jimmys lärare pratat med killen ifråga plus hans lärare igår och det hade varit lugnt på rasterna.

    Men,nog måste något göras eftersom han tydligen betett sig så här under längre tid. Kommer fortsätta kolla hur det fortlöper.

    SvaraRadera
  7. Linda!

    Barn kan vara grymma mot varann. Gör mig så ont veta att Jimmy blivit slagen och retad,han har det tufft nog ändå.

    SvaraRadera